Zarządzanie sytuacją kryzysową w pigułce
Jak przeprowadzić Twoją firmę przez kryzys?
Kryzys nie musi być koszmarem, chociaż równocześnie nigdy nie jest sytuacją łatwą. Można się na niego przygotować nawet w spokojniejszych czasach – do tego nieustannie zachęcamy naszych klientów. W dobie popularności mediów społecznościowych i niezwykle szybkiego obiegu informacji, najmniejsze nieporozumienie może w błyskawicznym tempie eskalować do niespodziewanego rozmiaru.
W takich przypadkach ważne jest przede wszystkim zachowanie spokoju, ale również wiedza o tym, jak rozpoznać sytuację kryzysową i uprzednie przygotowanie się do niej. Czy temat został podchwycony przez zasięgowego influencera lub ogólnopolskie media? Czy wpływa on na wizerunek firmy wśród głównych interesariuszy? W jakim tonie powinny być utrzymane oficjalne wypowiedzi? Na co należy zwrócić uwagę, aby opanować kryzys? To tylko kilka z wielu pytań, które zazwyczaj trapią menedżerów podczas problematycznych sytuacji.
Sytuacje kryzysowe mogą przyjść zewsząd – to może być efekt nierozważnej wypowiedzi pracownika, ale również nieoczekiwanej sytuacji rynkowej. Wszystkie jednak rozwijają się szybko i dynamicznie, cały czas pojawiają się nowe zmienne, a każde niewłaściwe słowo może tylko zaognić sytuację, w rezultacie pogrążając wizerunek firmy.
Dlatego tak istotne jest prawidłowe zarządzanie sytuacją kryzysową, które umożliwi wyjście z niej obronną ręką.
Komunikacja kryzysowa (tzw. PR kryzysowy) to jedna z kluczowych kompetencji naszej agencji PR. Dla Twojej firmy, tak jak dla wielu naszych klientów – międzynarodowych gigantów i polskich spółek – możemy przygotować szkolenia dla sztabu kryzysowego, opracować manuale, wzory oświadczeń dla mediów z kluczowymi przekazami Twojej firmy i scenariusze kryzysowe.
Chętnie podzielimy się również wiedzą z zakresu issue management – pomożemy m.in. w zdefiniowaniu obszarów kryzysowych i podpowiemy, w jaki sposób się przygotować na potencjalne problemy. Zostaniemy drugą parą oczu i uszu, z którą będziesz mógł skonsultować działania wszelkiego rodzaju.
Jeśli już dojdzie do kryzysu, nasz PR kryzysowy – doświadczenie i strategia oparte na sprawdzonych narzędziach – pomogą Twojej firmie przejść przez niego bez szwanku dla wizerunku. A długofalowo – nawet wzmocnić jej rynkową pozycję.
- Precyzyjny audyt sytuacji wyjściowej
- Określenie interesariuszy i grup dotkniętych kryzysem
- Strategia kryzysowa, obejmująca scenariusze kryzysowe, manual kryzysowy, wzory odpowiedzi dla prasy i w mediach społecznościowych
- Wszechstronne szkolenie sztabu kryzysowego
- Przygotowanie oświadczenia i wzięcie na siebie roli biura prasowego oraz bezpośredniego kontaktu z dziennikarzami przez cały okres trwania sytuacji kryzysowej
Otwarta komunikacja i bliski kontakt z odbiorcami marki poprzez media i bezpośrednio w kanałach społecznościowych to podstawa zarówno w spokojniejszych czasach, jak i w tych trudniejszych chwilach.
Równie ważne jednak jest to, co pozostaje niewidoczne na pierwszy rzut oka dla postronnych obserwatorów czy mediów. Chodzi o wszystko, co dzieje się „za kulisami”: wewnątrz firmy, w obszarze praw pracowniczych, bezpieczeństwa i komfortu zatrudnionych. Trudno utrzymywać jednolity wizerunek na zewnątrz, jeśli w firmie panuje dezinformacja i niepewność.
Zarówno komunikację zewnętrzną, jak i wewnętrzną agencja weźmie w całości na siebie, aby Twojej firmie zapewnić pełne i wszechstronne wsparcie.