Wielu z nas przeczytało chociaż jeden przewodnik po kanałach social media – bądźmy szczerzy, większość z nich zawiera treści, o których wiedzą już ósmoklasiści. Przygotowaliśmy kilka nieoczywistych wskazówek, które mogą okazać się przydatne w trakcie planowania działań PR w 2021 roku. Bo są uniwersalne i ponadczasowe.
#Pisz tylko wtedy, gdy masz o czym
Podstawą do zaplanowania efektywnej komunikacji w social media jest strategia. Na początek wybierz kanał lub dwa, które znasz i w których czujesz się komfortowo. Zastanów się do kogo kierujesz swoją ofertę i jak chcesz, by marka była postrzegana. Zależy ci na kontaktach biznesowych? Postaw na LinkedIn, utwórz grupę merytoryczną, skup się na poradach branżowych, buduj sieć i relacje, dziel się wiedzą w publikacjach i wspieraj swoich odbiorców (dobra karma wraca). Z czasem uzupełnij go także o Twitter. Chcesz wypromować produkt i zależy ci na designerskim contencie? Zapoznaj się z Pinterestem, Instagramem i Tik Tokiem. Jednak zanim rozpoczniesz działania, pamiętaj, że era „więcej, znaczy lepiej” już dawno minęła.
Jak mówi Aliza Licht, wielokrotnie nagradzana autorka, ekspertka od marketingu i moja guru social mediów – „Jeśli nie czułbyś się komfortowo, udostępniając swojego tweeta jako całostronicową reklamę w New York Times, nie publikuj go”. Oznacza to, że jeżeli nie masz nic do powiedzenia – nie postuj „na siłę”. Może zwiększy to twoje zasięgi, ale zaangażowanie budują wartościowe treści, które dają odbiorcom coś więcej niż ładny obrazek i zgrabny tekst. Pomocne może być również sięgnięcie po wsparcie ekspertów, którzy opowiedzą o Twojej marce swoim followersom – influencer marketing to siła napędowa wielu kampanii w social media.
#Odpowiadaj na potrzeby
Przejście firm w tryb zdalny lub hybrydowy, nauczanie domowe, wirtualne spotkania, eventy a także wydarzenia branżowe online – miniony rok pokazał, że potrzeby ludzi mogą zmienić się w zaledwie kilka miesięcy. Dlatego, kreując swoją markę w social media, powinieneś pamiętać o tym, że styl komunikacji powinien odpowiadać na zapotrzebowanie odbiorców „tu i teraz”. Media społecznościowe, dzięki prostocie użytkowania, spełniają wiele funkcji – od informacyjnych, przez poradnikowe, aż po zakupowe. Połączenie Facebooka i Instagrama jako platform sprzedażowych umożliwiło dokonywanie zakupu produktów bądź usług za pomocą kilku kliknięć. Jeżeli nie korzystasz z dobrodziejstw tych narzędzi (a warto się nad tym zastanowić!), skonfiguruj swój proces sprzedaży w taki sposób, aby zakup był łatwy, szybki i intuicyjny. Warto o to zadbać, ponieważ, jak wynika z raportu „Omni-commerce kupuj wygodnie”[1], aż 59% internautów, którzy pamiętają swój ostatni zakup, dokonała go w kanale wirtualnym – w tym również w ramach Marketplaces, dostępnych w popularnych kanałach social media.
#Zaskakuj normalnością
Większość z nas najaktywniej udziela się w social media, gdy mamy jakąś okazję. Bądźmy szczerzy, komu nie zdarzyło się zalać feedów znajomych dziesiątkami zdjęć z wesela czy Instastories z wyjścia ze znajomymi do klubu? To naturalne, chcemy się chwalić „najlepszymi” momentami w naszym życiu i wierzymy, że nasi odbiorcy będą nimi podobnie zachwyceni. Rzeczywistość pokazuje jednak, że taki spam irytuje ludzi, a w efekcie tracimy społeczność. W przepełnionych sztucznością i sukcesem social mediach ludzie doceniają to, co naturalne, zwykłe i proste. Warto o tym pamiętać, prowadząc profil marki. Spróbuj publikować treści dotyczące codzienności firmy, odpowiadające na potrzeby Twoich klientów, bliskie odbiorcom. Widząc takie posty, mogą oni natychmiastowo się do nich odnieść, a Ty zbudujesz większe zaangażowanie społeczności.
#Rozmawiaj
Nikt z nas nie lubi czekać kilkadziesiąt minut na infolinii, co chwilę odświeżać skrzynkę e-mail czy korespondować na Messengerze, godzinami oczekując na odpowiedź. Chcesz uniknąć takich sytuacji? Możesz skorzystać z gotowych chatbotów (ale na początku zostaw to raczej korporacjom). Przede wszystkim nie bój się wchodzić do skrzynki odbiorczej i sekcji komentarzy – wiem, bywa to uciążliwe i niejednokrotnie musiałem walczyć ze spamem lub ludźmi, którzy nie pomyśleli zanim napisali. Ale uciekając od problemu, tworzysz kolejne i nastawiasz się na hejt. Odpowiadaj na wiadomości oraz komentarze regularnie i nie pozwalaj na to, aby ktoś musiał zbyt długo czekać na odpowiedź. W udzielanych odpowiedziach pamiętaj aby być wyrozumiałym, ale także asertywnym – ludzie nie czują ograniczeń, gdy nie rozmawiają twarzą w twarz. I nigdy, przenigdy nie pozwól wciągnąć się w dyskusje dotyczące religii, polityki, rasy itp. – traktuj te tematy bardzo delikatnie, a niemerytoryczną dyskusję w komentarzach staraj się wyciszyć, ale nigdy jej nie ignoruj.
#Myśl jak agencja PR
Podstawą pracy agencji PR jest budowanie i utrzymywanie dobrych relacji w otoczeniu firmy. Podobnie rzeczy mają się w mediach społecznościowych. Jak sama nazwa wskazuje – musisz w nich być osobą społeczną, towarzyską. Nikt nie chce angażować się w treści snoba, nawet jeśli postuje najpiękniejsze zdjęcia lub najzabawniejsze TikToki. Globalne marki uwielbiają ze sobą konkurować, ale także się wspierać. Przykłady? W środku pandemicznego szaleństwa Burger King zachęcał do zamawiania jedzenia z McDonald’s, z kolei Microsoft pogratulował Sony premiery nowej konsoli PlayStation. Tego typu kampanie sprawiają, że marki zyskują sympatię odbiorców.
Zastanawiasz się, jakie narzędzia i technologie zastosować do budowy wizerunku swojej marki? Chcesz o tym porozmawiać? Skontaktuj się z nami!
[1] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/06/Omni-commerce-Kupuj%C4%99-wygodnie-2020-do-pobrania.pdf
Jakub Świerbiołek. PR & Creative Consultant w Clue PR. W agencji od 2019 roku, prowadzi zarówno projekty fintechowe, jak lifestylowe. Specjalizuje się w obszarze social mediów i kreacji.