Co to jest Black Friday?

Black Friday, czyli dzień wielkich wyprzedaży, przypada zwykle na ostatni piątek listopada. Już chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć na czym polega to amerykańskie święto, które z roku na rok zyskuje popularność także w Polsce. Sezon wyprzedaży i atrakcyjne oferty mogą skusić niemal każdego konsumenta. Według najnowszych badań, jedynie 10% naszego społeczeństwa nie planuje tego dnia większych wydatków. Nie dziwi więc fakt, że w tym gorącym okresie firmy chcą na siebie zwrócić jak największą uwagę. Kluczem jest odpowiednia komunikacja, zaplanowana przy współpracy z profesjonalną agencją Public Relations. Sprawdziliśmy, jak w tym roku polskie i światowe marki poradziły sobie z komunikacją PR w Czarny Piątek.

zakupy w black friday

PR w czarny piątek – co jest istotne?

Najważniejszy jest czas. Komunikację należy zacząć wcześniej niż dzień przed samym wydarzeniem. Trzeba to zrobić tak, aby konsument z wyprzedzeniem mógł zwrócić uwagę naszą markę i wziąć ją pod uwagę w trakcie dodawania kolejnych produktów do swojego koszyka. Optymalny start działań wokół Black Friday to pierwsza połowa listopada. W odpowiednio dobranym planie komunikacyjnym trzeba jednak wystrzegać się wtórności czy mnogości treści lub ich niedopasowania do odbiorcy. Mogą go one bowiem zniechęcić i w rezultacie skłonić do unikania narzucającej się marki. Przykładem są zbyt często emitowane reklamy lub nieodpowiednio dobrany ambasador marki.

Nie od dziś wiadomo, że oryginalny i wartościowy content sprzedaje się najlepiej. Strategie marketingowe mogą przybierać różną formę i bazować na wielu platformach czy przekaźnikach. Standardowe działania nie zawsze okazują się skuteczne i nie zawsze mają właściwą siłę przebicia. Marki, które mogą się pochwalić pomysłową i dostosowaną do swojej grupy docelowej komunikacją, działając wielokanałowo, zyskują najwięcej.

koszyk zakupowy

Black Friday a wizerunek marki

Wiele firm w ramach Black Week ogranicza się do promocji wyselekcjonowanych zestawów produktów i prześcigania się w obniżaniu cen. Oczywiście – właśnie na to liczą klienci, ale też nie jest to jedyna rzecz, która może ich zainteresować. Obecnie konsumenci przywiązują większą wagę do wizerunku i reputacji marki, co często prowadzi do podejmowania kolejnych decyzji zakupowych. Jeśli Twoja firma opiera działania na określonej przez siebie misji oraz konsekwentnie podchodzi do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem czy społeczną odpowiedzialnością biznesu, może mieć wpływ na zainteresowanie jej produktami i usługami szerszej grupy świadomych odbiorców.

Coraz częściej jako społeczeństwo zwracamy też uwagę na kwestie związane z samym procesem produkcji (czy firma działa tu etycznie?), jakością materiałów i ich trwałością czy choćby możliwością poddania produktu recyklingowi. Chcemy i “wymagamy”, aby marki działały zgodnie z głoszonymi przez siebie wartościami, a nie były od nich oderwane. W tym kontekście warto więc przemyśleć, czy i w jakim stopniu Twoja firma powinna angażować się w Black Friday. Czy, jeśli Twoja marka na co dzień promuje ekologiczny i nienastawiony na konsumpcję styl życia, warto angażować siły i środki w działania będące świętem bezgranicznej konsumpcji? Należy też wziąć pod uwagę specyficzne okoliczności związane z pandemią, bo wspomniane oderwanie może dotyczyć również złego wyczucia czasu, czego świetnym przykładem jest krytykowana ostatnio kampania jednej z polskich firm z branży jubilerskiej.

Rezygnacja sklepów z udziału w zakupowym szaleństwie nie jest wcale nowym zjawiskiem. W 2019 roku ponad 300 marek wystosowało apel, aby nie kupować i nie korzystać z rabatów z okazji Czarnego Piątku. Argumentem za takim postępowaniem jest troska o ochronę środowiska i chęć racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi, zgodnie z filozofią zero waste.

zakupy przez internet

Przykłady działań PR na Black Friday

W tym roku Black Friday, ze zrozumiałych względów, przeniósł się do świata wirtualnego. W sieci, gdzie wszystko dzieje się w czasie rzeczywistym, niezbędny jest stały monitoring branżowych trendów i nastrojów konsumentów. Wyciągając wnioski z zebranych danych i opierając się na zdobytym wcześniej doświadczeniu, będziesz w stanie stworzyć wspomniany już oryginalny content, skutecznie kreując wizerunek firmy. Warto w tym celu wziąć pod uwagę możliwości marketingu internetowego. Jego kluczowymi elementami są m.in:

– mailing + newslettery
– artykuły sponsorowane
– content marketing
– social media
– influencer marketing

Wykorzystując dostępne narzędzia i odpowiednie treści, Twoja firma dotrze do wielu odbiorców, a Ty będziesz generować organiczne zasięgi. Gdy pokryją się one z oczekiwaniami Twojej grupy docelowej, odniesiesz sukces sprzedażowy i wizerunkowy, który będzie owocował jeszcze długo po Czarnym Piątku.